Jesteśmy aby ratować, leczyć, dawać nadzieję...
Wybierz język:

Nadwaga i otyłość

Do oceny nadwagi i otyłości można posłużyć się wskaźnikiem BMI.

BMI = 

BMI Interpretacja
˂ 18,5 Niedowaga
18,5 – 24,9 Prawidłowa masa ciała
25 – 29,9 Nadwaga
30 – 34,9 Otyłość
˃ 35 Otyłość olbrzymia

 

Nie tylko ilość, ale i rozmieszczenie tkanki tłuszczowej w organizmie ma wpływ na ryzyko wystąpienia chorób układu krążenia. Szczególnie niekorzystna jest otyłość brzuszna, polegająca na gromadzeniu dużej ilości tłuszczu w okolicy brzucha. Aby ocenić otyłość brzuszną, należy dokonać pomiaru obwodu pasa na wysokości 2,5 cm powyżej pępka.


Otyłość brzuszną rozpoznaje się, gdy obwód pasa wynosi:

  • u kobiety ponad 88cm
  • u mężczyzny ponad 102 cm

Otyłość sprzyja występowaniu cukrzycy typu 2, zaburzeń lipidowych, nadciśnieniu tętniczemu, chorobie niedokrwiennej serca; prowadzi do rozwoju zespołu metabolicznego i zwiększa ryzyko powstawania zakrzepów w naczyniach krwionośnych.

 

Przygotowała mgr Bożena Krymska

  • Jak zmniejszyć masę ciała?

    W celu zmniejszenia wagi ciała należy:

     

    • ograniczyć spożycie kalorii poprzez zmniejszenie spożycia tłuszczów, cukru i słodyczy, a zwiększenie spożycia warzyw i owoców oraz błonnika pokarmowego.
    • zwiększyć aktywność fizyczną poprzez ćwiczenia fizyczne – szybki marsz, pływanie, jazda rowerem przez co najmniej 30-45 min 3-4 razy w tygodniu.
  • Dieta niskokaloryczna

    GŁÓWNA ZASADA TEJ DIETY TO PRZEWAGA WYDATKOWANIA ENERGII NAD JEJ PODAŻĄ.

     

    1. Zjadaj małe porcje, wstawaj od stołu z uczuciem niedosytu,
    2. Unikaj podjadania między posiłkami, jeśli musisz to jedz surowe owoce i warzywa,
    3. Odżywianie powinno być oparte na świeżych, nie przerobionych i urozmaiconych środkach odżywczych,
    4. Produkty pełnoziarniste z dużą zawartością włókien, kleje, owoce, jarzyny wspierają czynność przewodu pokarmowego i tym samym ogólne działanie odtruwające organizmu,
    5. Mięso i jaja powinno się spożywać tylko 1-3 razy w tygodniu, wybieraj mięso chude i białe,
    6. Innymi nośnikami białka są produkty z soi, produkty pełnoziarniste i mleczne, ryby, owoce morza, rośliny strączkowe i grzyby,
    7. Ogranicz spożycie produktów obfitujących w tłuszcze,
    8. Cukru, szczególnie rafinowanego, należy spożywać jak najmniej (należy uważać na słodycze, napoje)
    9. Wypijaj przynajmniej 2 litry wody mineralnej i niesłodzonych soków owocowych lub warzywnych.


    KALORYCZNOŚĆ ALKOHOLU

    • likier 25 g (1 kieliszek) – 75 kcal
    • szampan 100 g (1 kieliszek) – 86 kcal
    • wino wytrawne 100 g (1 kieliszek) – 95 kcal